Plan mot diskriminering och kränkande behandling 2021-2022

Läsåret 2021-2022 

 Inledning och syfte Förskolan Ljuset skall vara en plats där alla kan känna sig trygga i förvissning om att inte utsättas för kränkning, diskriminering eller trakasserier. Denna plan skall vara ett levande dokument som kontinuerligt redigeras och omarbetas för att anpassas till de omständigheter som råder. Både vårdnadshavare, barn och personal ska vara delaktiga i detta arbete. Personalen är förebilder och ska sträva efter att ge trygghet, vilja, lust och glädje att lära och utvecklas utifrån sin egen person. Alla barn och vuxna skall känna sig trygga, sedda och hörda 

 Vi i verksamheten tar avstånd från alla tendenser till diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling. Alla människor har samma värde och ska bemötas med respekt av både barn och vuxna. Vi måste alla våg se och handla därefter. 

 Alla barn är allas ansvar 

Alla i förskolan är skyldiga att främja likabehandling och att förebygga och motverka diskriminering/kränkning. Alla är skyldiga att så fort som möjligt rapportera sådana händelser samt att förhindra fortsatt diskriminering/kränkning. 

 Gemensam kartläggning 

Föräldrar 

årliga föräldraenkäter  

utvecklingssamtal 2 ggr/år 

inskolningssamtal 

dropin-dagar 

föräldramöten 2 ggr/år 

tamburmöten 

Barn 

föräldrasamtal 2 ggr/år 

barnintervjuer/samtalsunderlag/observationer 

samtal med barn i grupp (samling), dagliga samtal 

dokumentation  

Personal 

medarbetarsamtal 1 gång/ år 

personalmöten 

personalenkät (psykosocial) i dec. (Maryam ansvarig) 

arbetsmiljöarbete varje kvartal. Enkät i dec. 

 Verksamheten 

avvikelsehändelser 

tillbudsrapporter 

systematiskt kvalitetsarbete 

 

Definitioner 

 Diskriminering 

Innebär att någon blir sämre behandlad än någon annan om det har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna.* 

 Trakasserier 

Är ett uppträdande som kränker en person och som har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Det gör att en person känner sig förolämpad, hotad, kränkt eller illa behandlad. Både personal, föräldrar och barn kan göra sig skyldiga till trakasserier. 

 

Kränkande behandling 

Är ett uppträdande som, utan att ha samband med de sju diskrimineringsgrunderna, utestänger eller kränker såväl ett barns som en vuxens värdighet. Både personal, föräldrar och barn kan göra sig skyldiga till kränkande behandling. Om kränkningen sker flera gånger kallas det i vardagligt tal mobbning. 

 

_______________ 

*kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. 

 Lagar och styrdokument 

Barn och de vuxnas rättigheter och skyldigheter i förskolan bygger på: 

  • Diskrimineringslagen 
  • Skollagen 
  • Lpfö 18 
  • FN:s barnkonvention om barns rättigheter 
  • Arbetsmiljölagen 
  • Socialtjänstlagen 
  • Brottsbalken 

 

Ur diskrimineringslagen 

”1 §   Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.” 
Lag (2014:958). 

 

 Ur skollagen 

Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. 

Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling. 

(SFS 2010:800, kap 1 5§) 

 Ur läroplanen 

Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. 

Lpfö 18 

 Handlingsplan för det förebyggande arbetet 

 

  1. vid första föräldramötet för nyintagna barn informeras om anmälningsplikten enligt socialtjänstlagen samt om denna plan 

 

  1. avdelningspersonalen skapar ett gott förhållande till barn och vårdnadshavare och bygger upp förtroendefullt samarbete 

 

  1. att medvetet möta varje individ förutsättningslöst i alla situationer. Det kräver att alla är väl insatta i förskolans värdegrund och förhållningssätt 

 

  1. att barnen skall ha lika handlingsutrymme i alla situationer oavsett kön 

 

  1. att ha gemensamma regler och normer. Att vi har det nedskrivet och tillgängligt så alla vet vad som gäller 

 

  1. att identifiera konfliktsituationer för att förebygga och lösa dem. Båda avdelningarna arbetar med ett kompistema under hösten 

 

  1. att vi som pedagoger är uppmärksamma och tar itu med konflikter med en gång. Att vi går in och stödjer barnen i att lösa konflikter. Att vi informerar berörda vårdnadshavare för att gemensamt arbeta för en lösning 

 

  1. att alla skall trivas och må bra på arbetet. Det innebär att alla anställda visar hänsyn, förståelse och respekt för varandra 

 

  1. att arbetslaget består av självständiga, professionella, trygga, ärliga och omtänksamma pedagoger, som ser möjligheter och är flexibla. På detta sättet är vuxna positiva förebilder för barnen i vardagen 

 

  1. att vi på personalmöten diskuterar något om vårt uppdrag och vårt förhållningsätt i arbete med barnens bästa 

 

  1. att arbeta för att barnen känner sig trygga med pedagogerna och vågar att komma till dem med sina bekymmer 

 

  1. att ge barnet möjlighet att uttrycka sig, bearbeta och dela med sig av sin upplevelse 

 

 Metoder 

  1. varje individ blir respektfullt bemött i förskolans alla aktiviteter 

 

  1. vi ser till att barnen inte begränsas av traditionella könsmönster när de väljer lekar och aktiviteter och vi arbetar för att inte bemöta flickor och pojkar olika p.g.a. deras kön 

 

  1. vi utarbetar regler och policys som vi alla är förankrade i t ex på personalmöten 

 

  1. vi uppmärksammar likheter/olikheter inom kultur, språk mm. dvs. mångfald genom olika projektarbeten 

 

  1. genom observationer och olika pedagogiska verktyg identifierar de olika konfliktsituationerna och söker lösning på dem 

 

  1. alla pedagoger hälsar på varandra varje dag när de möts och skiljs 

 

  1. vi tänker på vårt språk, förhållningsätt gentemot barnen och att vi är goda förebilder 

 

  1. inför varje personalmöte förbereder oss genom att läsa och reflektera kring det som ska tas upp 

 

  1. med ett demokratiskt förhållningssätt och genom att ge barnen ansvar efter förmåga och visa ödmjukhet stimuleras barnet till självständighet, ansvarstagande och empati 

 

  1. genom samtal, litteratur, teater och lek i grupp visar vi hur man kan behandla sin kompis. Vi ger barnen verktyg att uttrycka sina upplevelser och känslor genom t ex bilder, sagor och berättelser, skapande drama och musik. Vi lär dem de sociala lekreglerna, samförstånd och turtagning. 

 

 

Barnen är delaktiga genom att de får träna på: 

– att kunna dela med sig 

– att vi stärker barnens medkänsla och inlevelse i andra barns (människors) situation 

– vänta på sin tur 

– lösa konflikter och säga stopp 

– veta hur en bra kompis skall vara 

– att respektera sin och andras integritet 

– reflektera över sitt handlande 

– förstå skillnaden på rätt och fel 

 

 

Åtgärd då vuxen kränker 

Då alla barn är allas ansvar, har den medarbetare, som ser eller hör talas om något kränkande, skyldighet att agera omedelbart. Ser man någon vuxen i förskolan (personal, vårdnadshavare) agera på ett diskriminerande eller kränkande sätt, skall man ha kurage att agera: 

 

– Tala med berörd personal 

– Diskussion rörande något barn ska ske utan att barnet är närvarande. Vi pratar inte över  

   huvudet på barnet 

– Tala med avdelningsansvarig/förskolläraren  

– Tala med rektorn inom 24 timmar 

 

Hur gör vi om vi uppmärksammar att ett barn blir utsatt? 

När vårdnadshavare uppmärksammar det, uppmanas de att prata med pedagogerna. 

 

När pedagogerna uppmärksammar det, agerar man genom att: 

– lyssna till det utsatta barnet för att få hens bild av vad som hänt 

– lyssnar på det barn som utsatte ett annat barn 

– försöker finna en lösning tillsammans med barnen 

– dokumenterar sin observation, gör en utredning tillsammans med   vårdnadshavare. 

– diskutera i arbetslaget för att bryta mönster, strukturera om i gruppen, i verksamhetens 

   innehåll och /eller i organisationen på avdelningen.                                     

– göra en ny observation med omedelbar återkoppling till vårdnadshavare 

– enskilt samtal med vårdnadshavare. 

 

 

Uppföljning 

Uppföljning ska ske inom en månad för att se om ärendet anses vara avslutat. Om problemet kvarstår har vi enskilt samtal med de berörda barnens vårdnadshavare för att komma fram till ytterligare åtgärder. I annat fall kommer vi gemensamt överens om ett avslut. 

 

Arbetslaget konsulterar vid behov förskolepsykolog och samtidigt rekommenderas vårdnadshavarna ta kontakt med BVC. 

 

Det berörda barnet observeras kontinuerligt och regelbundna uppföljningssamtal förs tills problemet har upphört. 

 Ansvar 

Ansvaret för en trygg miljö i förskolan och ansvaret för att agera har alla som arbetar i förskolan, såväl personal som arbetsledning. 

 

Rektorn skall alltid kontaktas och ansvarar för att en handlingsplan upprättas.  

 

Handlingsplan vid misstänkta övergrepp eller att ett barn far illa: 

 

  • Vid misstanke om övergrepp informeras rektorn omedelbart, som gör en anmälan till socialtjänsten. 

 

  • Varje pedagog har skyldighet att göra en anmälan vid misstanke om övergrepp, oavsett vad övriga i arbetslaget anser och behöver inte invänta rektorn om denne inte kan kontaktas just då. 

 

  • Den anställde i förskolan kan göra en anmälan omedelbart och muntligt till socialtjänsten för att sedan komplettera med en skriftlig anmälan. Anmälan skall då vara undertecknad av rektorn.
  • Vid misstanke om brott görs polisanmälan. 
  • Vid misstanke om att ett barn far illa, omsorgssvikt, informeras rektorn som gör en anmälan till socialtjänsten, ev. efter konsultation av jourhavande socialsekreterare. 

 

  • Den som överväger att göra en anmälan kan konsultera jourhavande socialsekreterare innan anmälan görs utan att röja barnets identitet för att diskutera situationen och få vägledning och stöd. Socialtjänsten bedömer om det finns skäl att ingripa till barnets skydd eller familjens stöd. 

 Ansvarsfördelning 

Det yttersta ansvaret för att planen upprättas, följs, utvärderas och revideras har huvudmannen, dvs styrelsen, bestående av 

Maryam Marmoucha 

Farhat Gunnarsdottir 

Fatima Idris 

Bushra Khalil

 

 Strategier för information till vårdnadshavare och pedagoger: 

  • Vårdnadshavare skall årligen få information om förskolans likabehandlingsplan/plan mot diskriminering och kränkande behandling 
  • Vårdnadshavarna ska ha möjlighet att ge sina synpunkter på planen till förskolan. Planen finns på hemsidan 
  • Planen skall inför den årliga revideringen diskuteras med personalen och de skall ha möjligheter att ge sina synpunkter på planen 
  • Planen skall regelbundet tas upp på personalmöten 
  • Planen skall finnas tillgänglig för alla berörda 

 Vem kan jag kontakta vid kränkande behandling 

  • För att anmäla ett ärende ska du som vårdnadshavare vända dig till rektorn 
  • Rektorn ansvarar för att uppgifterna utreds så fort som man har fått kännedom om att kränkning har eller kan ha inträffat 
  • Personal som blir kränkt uppmanas att vända sig till rektorn 

 Som vårdnadshavare kan du: 

  • Vara en god förebild för ditt barn 
  • Prata med ditt barn om hur man ska vara mot varandra och vad som är rätt och fel. Visa genom ditt eget handlande att du tydligt tar avstånd från all form av kränkande behandling. 
  • Ta kontakt med förskolan om ditt barn berättar att någon är utsatt. 

 Planen gäller för läsåret 2021-2022 och följs upp terminsvis