Läsåret 2021-2022
Inledning och syfte Förskolan Ljuset skall vara en plats där alla kan känna sig trygga i förvissning om att inte utsättas för kränkning, diskriminering eller trakasserier. Denna plan skall vara ett levande dokument som kontinuerligt redigeras och omarbetas för att anpassas till de omständigheter som råder. Både vårdnadshavare, barn och personal ska vara delaktiga i detta arbete. Personalen är förebilder och ska sträva efter att ge trygghet, vilja, lust och glädje att lära och utvecklas utifrån sin egen person. Alla barn och vuxna skall känna sig trygga, sedda och hörda
Vi i verksamheten tar avstånd från alla tendenser till diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling. Alla människor har samma värde och ska bemötas med respekt av både barn och vuxna. Vi måste alla våg se och handla därefter.
Alla barn är allas ansvar
Alla i förskolan är skyldiga att främja likabehandling och att förebygga och motverka diskriminering/kränkning. Alla är skyldiga att så fort som möjligt rapportera sådana händelser samt att förhindra fortsatt diskriminering/kränkning.
Gemensam kartläggning
Föräldrar
årliga föräldraenkäter
utvecklingssamtal 2 ggr/år
inskolningssamtal
dropin-dagar
föräldramöten 2 ggr/år
tamburmöten
Barn
föräldrasamtal 2 ggr/år
barnintervjuer/samtalsunderlag/observationer
samtal med barn i grupp (samling), dagliga samtal
dokumentation
Personal
medarbetarsamtal 1 gång/ år
personalmöten
personalenkät (psykosocial) i dec. (Maryam ansvarig)
arbetsmiljöarbete varje kvartal. Enkät i dec.
Verksamheten
avvikelsehändelser
tillbudsrapporter
systematiskt kvalitetsarbete
Definitioner
Diskriminering
Innebär att någon blir sämre behandlad än någon annan om det har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna.*
Trakasserier
Är ett uppträdande som kränker en person och som har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Det gör att en person känner sig förolämpad, hotad, kränkt eller illa behandlad. Både personal, föräldrar och barn kan göra sig skyldiga till trakasserier.
Kränkande behandling
Är ett uppträdande som, utan att ha samband med de sju diskrimineringsgrunderna, utestänger eller kränker såväl ett barns som en vuxens värdighet. Både personal, föräldrar och barn kan göra sig skyldiga till kränkande behandling. Om kränkningen sker flera gånger kallas det i vardagligt tal mobbning.
_______________
*kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Lagar och styrdokument
Barn och de vuxnas rättigheter och skyldigheter i förskolan bygger på:
Ur diskrimineringslagen
”1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.”
Lag (2014:958).
Ur skollagen
Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.
Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling.
(SFS 2010:800, kap 1 5§)
Ur läroplanen
Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.
Lpfö 18
Handlingsplan för det förebyggande arbetet
Metoder
Barnen är delaktiga genom att de får träna på:
– att kunna dela med sig
– att vi stärker barnens medkänsla och inlevelse i andra barns (människors) situation
– vänta på sin tur
– lösa konflikter och säga stopp
– veta hur en bra kompis skall vara
– att respektera sin och andras integritet
– reflektera över sitt handlande
– förstå skillnaden på rätt och fel
Åtgärd då vuxen kränker
Då alla barn är allas ansvar, har den medarbetare, som ser eller hör talas om något kränkande, skyldighet att agera omedelbart. Ser man någon vuxen i förskolan (personal, vårdnadshavare) agera på ett diskriminerande eller kränkande sätt, skall man ha kurage att agera:
– Tala med berörd personal
– Diskussion rörande något barn ska ske utan att barnet är närvarande. Vi pratar inte över
huvudet på barnet
– Tala med avdelningsansvarig/förskolläraren
– Tala med rektorn inom 24 timmar
Hur gör vi om vi uppmärksammar att ett barn blir utsatt?
När vårdnadshavare uppmärksammar det, uppmanas de att prata med pedagogerna.
När pedagogerna uppmärksammar det, agerar man genom att:
– lyssna till det utsatta barnet för att få hens bild av vad som hänt
– lyssnar på det barn som utsatte ett annat barn
– försöker finna en lösning tillsammans med barnen
– dokumenterar sin observation, gör en utredning tillsammans med vårdnadshavare.
– diskutera i arbetslaget för att bryta mönster, strukturera om i gruppen, i verksamhetens
innehåll och /eller i organisationen på avdelningen.
– göra en ny observation med omedelbar återkoppling till vårdnadshavare
– enskilt samtal med vårdnadshavare.
Uppföljning
Uppföljning ska ske inom en månad för att se om ärendet anses vara avslutat. Om problemet kvarstår har vi enskilt samtal med de berörda barnens vårdnadshavare för att komma fram till ytterligare åtgärder. I annat fall kommer vi gemensamt överens om ett avslut.
Arbetslaget konsulterar vid behov förskolepsykolog och samtidigt rekommenderas vårdnadshavarna ta kontakt med BVC.
Det berörda barnet observeras kontinuerligt och regelbundna uppföljningssamtal förs tills problemet har upphört.
Ansvar
Ansvaret för en trygg miljö i förskolan och ansvaret för att agera har alla som arbetar i förskolan, såväl personal som arbetsledning.
Rektorn skall alltid kontaktas och ansvarar för att en handlingsplan upprättas.
Handlingsplan vid misstänkta övergrepp eller att ett barn far illa:
Ansvarsfördelning
Det yttersta ansvaret för att planen upprättas, följs, utvärderas och revideras har huvudmannen, dvs styrelsen, bestående av
Maryam Marmoucha
Farhat Gunnarsdottir
Fatima Idris
Bushra Khalil
Strategier för information till vårdnadshavare och pedagoger:
Vem kan jag kontakta vid kränkande behandling
Som vårdnadshavare kan du:
Planen gäller för läsåret 2021-2022 och följs upp terminsvis
031-43 56 90
© 2018 Samtliga rättigheter förbehålles.
Förskolan Ljuset, Skolspåret 5-7, 424 31 Angered